ARTISTS 
MEAT.KARAOKE.QUALITY.TIME

02-MKQT_GardenRed_byDanaSchmidt-02
PHOTO: DANA SCHMIDT

FRIDAY 11.08.2023, 09:00 PM

FLORIAN WALTER (DE) — ELECTRONIC WIND INSTRUMENT, LIVE PROCESSING,
SYNTHESIZER
JAN KLARE (DE) — ELECTRONIC WIND INSTRUMENT, LIVE PROCESSING,
SYNTHESIZER
KARL-F. DEGENHARDT (DE) — SENSORY PERCUSSION, SPD-SX
Π∆∞M∫ (AI*) — LIVE PROCESSING
*DEVELOPED IN COLLABORATION WITH MIKE MCCORMICK (CA)

[DE] Vor der Alleinherrschaft der künstlichen Intelligenz und dem Ende der Menschheit steht möglicherweise nur mehr ein letztes Bollwerk: Meat.Karaoke.Quality.Time. Das Mensch-Maschine-Quartett praktiziert mit elektronischen Blasinstrumenten, Percussion und einem mitmusizierenden Algorithmus Improvisation mal anders. Florian Walter, Jan Klare, Karl-F. Degenhardt und das Programm π∆∞m∫ berufen sich auf Plunderphonics und Hauntology. Sie stehen für einen Ansatz, den Komponisten wie George Lewis bereits seit den 1980er Jahren verfolgen: KI als Werkzeug und gleichberechtigte Partnerin in den kreativen Prozess zu integrieren. Der spezielle Sinn für Humor garantiert dabei, dass ein Auftritt von Meat.Karaoke.Quality.Time hundertmal spannender klingt als jeder ChatGPT-Essay zum Untergang handgemachter Musik.

[EN] There may only be one last bulwark standing between us and the end of humanity and the artificial intelligence takeover: Meat.Karaoke.Quality.Time. With electronic wind instruments, percussion, and a music-making algorithm, the human-machine quartet practice a very different kind of improvisation. Florian Walter, Jan Klare, Karl-F. Degenhardt, and the program π∆∞m∫ draw inspiration from plunderphonics and hauntology. They represent an approach that composers like George Lewis have taken since the1980s: integrating AI into the creative process as both a tool and an equal partner. At the same time, their unique sense of humor guarantees that every Meat.Karaoke.Quality.Time performance will be one hundred times more exciting than any ChatGPT essay on the end of handmade music.